PROSPECTIVE STUDY AND PROPOSAL OF A NEW DIGITAL PLATFORM TO IMPROVE THE PROCESS OF OFFERING REINFORCEMENT CLASSES

Dyêgo Almeida Cordeiro, Matheus da Silva Sales, Valmir Antonio da S. Júnior, Vivianni Marques Leite dos Santos

Resumo


Historically, exact subjects are the most feared by most students. According to the International Student Assessment Program, in 2018, students aged between 15 and 16 were below the level in mathematical knowledge. Such difficulties do not only occur during elementary and secondary education, but also in technical and higher education. Based on this context of difficulties in learning exact matters, the aim of this article is to carry out a prospective study about digital platforms and propose a platform that offers services of reinforcement classes in exact matters in a differentiated strategy. It is expected to contribute to the mitigation of students' difficulties in those subjects. This research is classified as qualitative, exploratory and descriptive. The state of the art was carried out on the platform of the National Institute of Industrial Property and espacenet. It was found that there are few and recent (from 2010) developments protected by national or international patents, or even computer programs, related to platforms aimed at improving teaching-learning and that none of these technologies refers to a proposal for a digital platform that operationalizes the offer of reinforcement classes, mainly focused on exact subjects. It includes, among others: where to find such services; different options for prices to be paid and the possibility of reversal; distances involved between users and information from the teacher, regarding their education and their evaluation history by other students.


Palavras-chave


Mathematical Knowledge; Digital Platform; Business Model

Texto completo:

PDF

Referências


BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Brasil no Pisa 2018 [recurso eletrônico]. – Brasília : Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2020. 185 p. : il. ISBN 978-65-5801-039-5.

BRASIL. INPI - Instituto Nacional de Propriedade Industrial. Disponível em: www.inpi.gov.br. Acesso em: 15 dez 2021.

BRASIL. Presidência da República. Lei n. 9.279, de 14 de maio de 1996. Regula direitos e obrigações relativos à propriedade industrial [Internet]. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9279.htm. Acesso em 10 dez. 2021.

BARUFI, M. C. B. A Construção/ Negociação de Significados no Curso Universitário Inicial de Cálculo Diferencial e Integral. São Paulo: Tese de doutorado, 1999.

CARVALHO, Anderson Vinicius. Plataforma digital com software dedicado para transmissão de vídeos 360° com elementos gráficos interativos. BR 102019019415-4 A2. Data de Depósito: 19/09/2019. Data publicação: 30/03/2021.

COSTA, Jorge Adelino; VENTURA Alexandre; NETO-MENDES António; MARTINS, Maria Esperança. Reforço escolar: análise comparada dos meandros de um fenômeno em crescimento. Educação Unisinos. v. 17, n. 3, p. 205-214, 2013.

EXTRA. Matérias de Ciências Exatas têm menor índice de acertos em vestibular. 2016. Disponível em: https://extra.globo.com/noticias/educacao/profissoes-de-sucesso/materias-de-ciencias-exatas-tem-menor-indice-de-acertos-em-vestibular-20536653.html. Acesso em: 17 dez. 2020.

FERREIRA-HERRERA, Diana Carolina. El modelo Canvas en la formulación de proyectos. Cooperativismo y Desarrollo, v. 23, n. 107, 2015.

FREITAS, Antônio. Era Digital: Como o Mercado Imobiliário tem reagido? - Blog

Terreno Livre. [S. l.], 2020. Disponível em: https://terrenolivre.com.br/blog/era-digitalmercado-

imobiliario/. Acesso em: 23 dez. 2021.

GOMES, Candido Alberto; MARIANO, Fernando; OLIVEIRA, Adriana de; BARBOSA, Alessandro; SOUSA, José Hilton B. de; FRIEDRICH, Nidolf. Reforço escolar: gastos e desigualdades sociais. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 91, n. 227, p. 55-74, 2010.

G1. Como superar as dificuldades em disciplinas exatas e garantir bons resultados. 2018. Disponível em: https://g1.globo.com/sc/santa-catarina/especial-publicitario/so-exatas/noticia/2018/08/27/como-superar-as-dificuldades-em-disciplinas-exatas-e-garantir-bons-resultados.ghtml. Acesso em: 16 dez. 2020.

HUMMEL, Milton; SILVA, Adilson Aderito da. Modelo de negócios em plataforma digital para comercialização de flores no Brasil. Revista Navus. v. 10, p. 01-17, 2020.

JIANDONG, Sun. Digital education asset operation platform based on block chain. CN109754253. Data de Primeira Prioridade: 2017-02-17. Data publicação: 2019-05-14.

LINHALIS, Flávia (2020) O isolamento social mostrou a urgência em incorporar tecnologias ao ensino. Revista ComCiência. Dossiê Virtualização. Entrevista. Disponível em: https://www.comciencia.br/flavia-linhalis-o-isolamento-social-mostrou-a-urgencia-em-incorporar-tecnologias-ao-ensino/. Acesso em: 20 dez. 2021.

LINHALIS, Flávia. Famílias, o que vocês têm feito para ajudar no ensino das suas crianças durante a pandemia? Research, Society and Development, v. 10, n. 4, 2021.

MINAYO, M.C.S. Ciência, técnica e arte: o desafio da pesquisa social. Petrópolis: Vozes, 2001.

MOREIRA, J. A. M., HENRIQUES, S.; BARROS, D. Transitando de um ensino remoto emergencial para uma educação digital em rede, em tempos de pandemia. Dialogia. 351-364. 10.5585/dialogia.n34.17123. 2020.

OKANO, Marcelo Tsuguio; SIMÕES, Eliane Antonio; LANGHI, Celi. Plataformas de negócios digitais: o poder da transformação digital nos dispositivos moveis. Research, Society and Development, v. 9, n. 2, 2020.

OLIVEIRA, H. P.; PASSOS, W. A. C. Ensino da Física Básica para as Engenharias: o caso da UNIVASF. Revista de Ensino de Engenharia, v. 33, p. 9-14, 2014.

PARKER, Geoffrey G.; VAN ALSTYNE, Marshall W.; CHOUDARY, Sangeet Paul. Plataforma: a revolução da estratégia. Alta Books, 2019.

SOUZA, Jéssica Itaiane Ramos de; LEITE, Quesia dos Santos Souza; LEITE, Bruno Silva. Avaliação das Dificuldades dos Ingressos no Curso de Licenciatura em Química no Sertão Pernambucano. Rev. Docência Ens. Sup. , v. 5, n. 1, p. 135-160, 2015.

SEDLACEK, Jefferson Roberto. Plataforma digital interativa para ensino e aprendizagem composta de ambientes virtuais e presenciais. BR 102015003114-9 A2. Data de Depósito: 12/02/2015. Data publicação: 16/08/2016.

VIEIRA, Amanda Aires. Plataforma digital para otimização de performance de aprendizagem baseado em gamificação e inteligência artificial. BR 102017025323-6 A2. Data de Depósito: 24/11/2017. Data publicação: 11/06/2019.

VIEIRA, Gabriela de Souza. Plataforma digital - site e aplicativo, para compra e realização de treinamentos sobre segurança no trabalho e seu gerenciamento. BR 102019007533-3 A2. Data de Depósito: 12/04/2019. Data publicação: 24/12/2019.

ZIBETTI, Marli Lúcia Tonatto; PANSINI, Flávia; SOUZA, Flora Lima Farias de. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, SP. v. 16, n. 2, 2012.


Apontamentos

  • Não há apontamentos.


Direitos autorais 2022 Revista INGI - Indicação Geográfica e Inovação

Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada sob uma licença Creative Commons Atribuição - Não comercial - Compartilhar igual 4.0 Internacional.

Licença Creative Commons
Revista INGI - Indicação Geográfica e Inovação. A Revista INGI está licenciada com a Licença Creative Commons - Atribuição-NãoComercial 4.0 Internacional

ISSN: 2594-8288

qualis B3

Com DOI por artigo.

Esta Revista é uma publicação da Associação Acadêmica de Propriedade Intelectual - API - www.api.org.br 

A REVISTA INGI está cadastrada nos sistemas: